QALBU

aku selalu bicara pada qalbu ,

hati kita siapalah yang tahu ,

atas jalan dakwah yang berliku ,

aku pohon moga Allah bantu

Monday 21 March 2016

Ya Allah , betapa rinduu...


Bismillah . .
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ..

Ingin ku bicarakan melalui penulisan,
Kerna ku tahu , aku tak mampu
Untuk mengundurkan masa,
Berjumpa dengan kalian semua..

Pertemuan pada awal Januari 2016,
telah menyingkap pelbagai rasa,
telah menghurai pelbagai peristiwa,
dan yang paling penting,
telah mencipta sesuatu yang mungkin
dan semampuku, takkan lupakan .

dah 5 tahun, sahabat..
mungkin ada yg 4,3 mahupun 2..
tak kiralah berapa lama pun kita bersama,
yg penting kita PERNAH bersama,

kita tinggal sebumbung,
setiap jerih pedih kita berkabung.
Apa yang kau rasa, aku rasa.
Apa yang aku rasa, mungkin jua kau rasa.

Aku rindu segalanya,
Gelak tawa..
Lawak jenaka..
Buat muka..
Pergi supper..
Tarik muka..
Segalanya.. ya segalanya sahabat.

Kadang2 aku terpikir,
Sempatkah lagi aku bertemu kalian?
Bolehkah lagi aku mendengar suara kalian?
Berpeluangkah aku menatap wajah kalian?
Dan… yang paling aku risau;
Adakah lagi SAHABAT seperti kalian?

Aku tak cakap, yang aku kenal semuanya.
Aku tak cakap , yang aku rapat dengan semua.
Dan aku tak cakap, aku faham semuanya.
Mungkin ada diantara kita yang tak pernah bersua,
Mungkin ada diantara kita yang tak pernah berbicara,
Dan mungkin ada diantara kita,
Yang tak pernah kenal pun sebenarnya.

Wallahi . .
Ketahuilah, ukhwah itu memang dasarnya dari perkenalan.
Namun tidak akan terasa manisnya,
Andai tiada doa yang mengikat,
Ukhwah itu terasa kosong tanpanya.
Namun aku percaya, pertemuan bertahun tahun
Mustahil ada yang tak pernah kenal, sekalipun,
Bila terserempak muka semua mcm askar Jepun.



Sahabat, melalui kalian,
Aku kenal apa itu erti kawan.
Sahabat, melalui kalian,
Aku kenal apa erti penghargaan.
Sahabat, melalui kalian,
Aku kenal apa erti kejujuran.
Dan melalui kalian,
Aku kenal erti
PERSAHABATAN .  ;)

Aku tak mengharap aksara ini
Akan dibaca dan diteliti
Namun cukup sekadar luahan hati
Dan perasaan yang merajai.
Bahwa aku amat merinduii..
Segala kenangan dan memori
Takkan semudah itu aku tolak tepi
Ku mohon pada Illahi;
Agar kalian sentiasa dilindungi
Disayangi dan dirahmati .

Wahai sahabat, aku tak mampu
Untuk kumpulkan kita semua..
Sebab aku tahu ,
Kalian dah bawa haluan sendiri.
Mungkin mampu suatu hari nanti,
Tapi aku bimbang,
Ketika itu aku tiada lagi..
Satu je yang aku pinta,
Maafkan segala cacat cela,
Ampunkan segala khilaf diri,
Halalkan segala apa yang diberi
Hanya Allah yang mampu membalas
Segala baik budi
Kalian pada diri kerdil ini.

Sekadar ingatan bersama;
إن الدين عند الله الإسلام
(surah Al-Imran :19)
“sesungguhnya agama yang benar
di sisi Allah adalah ISLAM”

Teruskan berjuang wahai pejuang agama,
Bawalah nama baik ‘sekolah agama’
Aku bimbang juga sebenarnya,
Aku berdakwah pada manusia,
Risau jika aku yang terleka.
Tariklah diriku bersama,
Untuk kita bersua di Syurga .
Aamin Ya Rabb..

في حفظ الله , أصدقائي ..

-salam rindu tanpa noktah-
-dari hati ke hati-
-moga baca tanpa air mata-




No comments:

Post a Comment